De slechtste filmposter ooit?

De slechtste filmposter ooit

De slechtste filmposter ooit hangt bij ons in het metrostation. Als een UFO-spotter die na dertig jaar vruchteloos wachten ineens een vliegende schotel met een noodgang op zich af ziet komen, heb ik het bewijs direct met mijn telefoon vastgelegd. Het duurde een paar haltes voor ik van de schok was bekomen. Eerst dacht ik dat het misschien om een film uit de jaren ´80 ging die opnieuw werd uitgebracht. Een paar metrohaltes verder vroeg ik me af of ik het wel goed had gezien en keek nog eens naar de foto die ik van de poster had genomen. Toen ik uit de metro stapte en de rij mensen op de roltrap langs de linkerkant passeerde, realiseerde ik me pas wat ik net had gezien: “Was dit de slechtste filmposter ooit!?”

Heeft iemand ooit een lelijker filmposter gezien? Dit vraagt om een nauwkeurige analyse.

Je ziet het direct: we hebben te doen met topacteurs, stuk voor stuk. Onweerstaanbaar trekken ze ons de bioscoop in met hun aanstekelijke glimlach! Of nee, toch niet, bij nader inzien zie ik drie balende acteurs met de handen in de zakken. Je ziet het aan hun chagrijnige koppen: die lui zijn niet happy omdat ze hun kleding zelf hebben moeten afrekenen bij de lokale kringloopwinkel. Lekker dat korte spijkerjakje over een te hoogopgeknoopte broek en te strak naar binnen gepropt wit shirtje. De afgetrapte gympen in witte sokken kan ik er zelf wel bij denken. Wat zij aanheeft is waarschijnlijk één van de mysteries van de film. Het is ook niet dat je zegt een lekker wijf. De derde acteur kruipt als een kinderlokker weg in een te lange oversized winterjas.

Maar pas op! Laat je niet voor de gek houden want wat de man links zo dreigend in zijn hand heeft is geen ingeklapte paraplu maar een pistool! Oh dat had je niet gezien? Dat is nou juist het gevaar! Ik vraag me af of iemand over de lay-out heeft ziiten piekeren en ineens als Jos Staatsen zei “Wij gaan iets nieuws doen! Een goed product is een foto met lekker geen aktie die met spannende grijstinten de mensen de bioscoop in lokt!” Het smoesje dat het een oude filmposter voor moet stellen, wil er bij mij niet in: de wandschilderingen in de grotten van Altamira hebben meer Neanderthalers naar de film gekregen dan deze poster.

Zo´n slap aftreksel van de jaren ´80 hebben we in tijden niet meer gezien. Alleen Syb van De Kast ontbreekt nog. Toegegeven,over 1000 jaar zal men bezwaarlijk dat decennium aanwijzen als het estethisch hoogtepunt in de geschiedenis van de mensheid maar deze jaren 80 tinten grijs verbleken zelfs bij een 30 jaar oude poster van bijvoorbeeld Back to the Future. Is dit dan Back to the Past?

Over Amerikaanse blockbusters hoor je vaak dat meer geld gaat naar de promotie van de film dan dat het gekost heeft om de film te maken. Dat verwijt kunnen we bij deze film in ieder geval niet maken. Wat ze wel goed hebben gekozen is de titel van de film “Todo es Silencio” (Alles is stilte). Een voltreffer, de perfecte symbiose met de gewaagde poster want beiden kondigen onomwonden aan dat er in die hele film geen klote gebeurt.  De poster in de metro ziet er bovendien vies verlopen uit, iemand is mij voorgeweest en heeft er een emmer smurfensnot over leeggekieperd.

Maar nu ineens begint het bij me te knagen: is dit wel zo´n slechte poster? Hij heeft in ieder geval wel mijn aandacht getrokken. Hij heeft me zelfs zover geschreven dat ik er een stukje over heb getypt.

De poster is immers zo slecht dat je bijna uit nieuwsgierigheid toch stiekem een kaarje voor de bioscoop wilt kopen. Maar ik houd me in. Ik huur hem wel als hij straks uitkomt op VHS.

  1. haha geweldig verhaaltje. Ben benieuwd wat voor rating die film straks krijgt op “Tomates podridos”

Geef een reactie

