Wat Spanjaarden echt boos maakt…..

Terwijl ik mijn lunch naar binnen werkte zag ik vanuit een ooghoek hoe op tv een politieke bijeenkomst uit de hand liep. Publiek dat kwaad opstond, “We pikken het niet langer!” schreeuwde en door beveiligingspersoneel de zaal uit werd gewerkt. Eindelijk! Het werd eens tijd dat iemand iets zegt wanneer de één of andere mislukte PP-minister onder een sausje van verdraaide cijfers de zoveelste niet werkende maatregel aankondigt die “ons allemaal” (behalve “ons van de PP”) in de portemonnee raakt. Het is tijd voor confrontatie! We laten de hoge heren zich niet langer verschuilen in goed beveiligde ministeries of bevriende televisiestudios: als de politici niet naar de straat komen, komt de straat wel naar de politici! Rebellie!

Maar de vlag achter de heren in pak was niet die van Spanje of die van de Partido Popular. Ik keek naar een verslag van de ledenvergadering van voetbalclub Espanyol.

Ik had het kunnen weten…

  1. Allard Nater

    Zoals ik Spanje ken is dit typisch. Deze voetbalclub heeft zijn naam veranderd in Espanyol, op zijn Catalaans. In Ourense had je nummerplaten OR = Orense, dat moest OU worden. Een vriend van me die in BCN had gewoond, had altijd gedonder met de B op zijn kentekenplaat… Maar wat je hier ziet is Spaans .. het vertrouwen in de politiek is bijzonder laag. Aznar staat als Hitler bekent, die de aanslagen in Madrid heeft veroorzaakt, Zapatero als kansloos en ook Rajoy staat er niet best op… PP-PSOE het maakt weinig uit en dan heb je nationalisten in Euskadi en Catalunya.. die willen hun centjes zelf houden, op zich is daar iets voor te zeggen. Ik ken Galizia, dan denk je de Xunta, daar worden ze vrolijk van. Ook niet, dat zijn de restanten van Franco. De afstand en dan zeker in Galizia is schokkend tussen politiek en burger. Bij ons is de Prestige hard aangekomen, compleet incompetent die hele regering! De algemene stemming is dat de overheid maar wat aanrommelt en je op jezelf bent aangewezen. Ik las artikelen over de Cidade de Cultura in Santiago de C., 400 miljoen, begroting 105 miljoen.. niet voltooid, weinig aanloop, blijvend exploitatie tekort en de hoofdstraat heet: “Rua Manuel Fran”, genoemd naar de president van de Xunta. En nee daar is het geld niet structureel in verdwenen .. Calatrava in Valencia 1,2 miljard bijv.. Maar staat wel voor Spanje: Euskadi aka Baskenland heeft Guggenheim, dan moeten wij ook fashion architecture hebben!

    De “normale” burger heeft niets met deze projecten. En Duitse vriendin vertelde me dat er even veel verkeersdoden in Galizia zijn als in Duitsland (3.8 million vs 80 million). Er ligt geen normale buslijn tussen Pontevedra – Sanxenxo. Er ligt een haven bij A Coruna, fantastisch en nieuw, maar zonder wegen en treinverbinding. Dus er gebeurt niks.Tussen Santiago – Vigo ligt enkel spoor, dus eerst 1 trein die kant op en dan is het spoor vrij en dan weer 1 de andere kant op. Maar we worden wel op de AVE aangesloten, die om rendabel te zijn 6-9 miljoen reizigers per jaar nodig heeft, optimistische schatting 1 miljoen.

    Spanje had tijdens de “boom” nooit belastingen moeten verlagen. Arbeidswetten moeten aanpassen, investeren in: educatie en zorg. Wetgeving op vele gebieden moeten moderniseren. Banken beter in de gaten houden etc etc. Sevilla = Andalucia heeft nu een HSL/AVE en prachtige wegen, maar geen werkgelegenheid. Hier in Grun maken we ruzie over de HSL naar A’dam en de moderne tram van het station naar de binnenstad en dan naar Zernike. In Spanje denken ze het zal wel.

    Spanje is een land, dat pas vanaf 1975 van Franco af is. Sinds 1985 ofzo in de EU, maar die ideologie en ambtenaren van Franco zijn gewoon blijven zitten. In de overgang hebben 17 autonome regio’s veel bevoegdheden gekregen. Dat was een tijdelijke oplossing, maar die is nooit aangepast. In Spanje veranderen ze sowieso niet veel totdat het water aan de lippen staat.

    Maar het is bizar dat er in Galizia wegen worden aangelegd, waar echt niemand op staat te wachten en ze in Catalunya boos zijn over hun wegen en het aantal “peajes”. Als er subsidie is dan bouwen ze wel, zinnig of onzinnig.

    De beelden doen me denken aan de aandeelhoudersvergadering bij Fortis bij onze zuiderburen.

  2. Bedankt voor je reactie, Allard. Wat jij beschrijft over die modieuze mega-architectuur is waar, elke regio denkt recht te hebben op zo´n project omdat er elders ook zoiets staat. Het gevolg is een vreselijke geldverspilling. Het is alsof een vader van een groot gezin besluit dat een paar van zijn kinderen best wat meer honger mogen lijden en hij van het geld dat hij zo bespaart een Ferrari of afbetaling koopt. Later blijkt dat hij zijn verhongerende kinderen niet eens kan vervoeren in zijn bolide, maar hij zit nog voor jaren vast aan de afbetaling. Maar het is wel een mooie auto.

  3. Mark

    Ondertussen zijn we een paar jaar verder en nog niets opgeschoten. Het regio denken en het ‘orgullo’ zijn problemen van elke dag. De politiek realizeert de projecten maar (pak ‘m beet) een inwoner van Cuenca vindt het niet meer dan logisch dat de AVE daar stopt. Uit Castellón zul je geen slechte berichten horen over het vliegveld en de F1 in Valencia? Natuurlijk!
    Het verwijzende vingertje naar de politiek kan ook ik niet nalaten, maar als het tijdens un cortado weer eens over de politiek gaat zal ik het nooit nalaten om men eraan te herinneren dat zij wel diezelfde politiek hebben gekozen. Kijk eens naar de regionale verkiezingen van een paar jaar geleden; Camps was in Valencia herkozen terwijl hij midden in een corruptie schandaal zat. Paar maanden later kwam die man uit Castellón uit de hoge hoed. Spanjaarden kunnen heerlijk zeiken in de kroeg of thuis maar wat ondernemen? Ho maar. En de zeurpieten zijn er nu met de crisis, maar ook daarvoor was er elke dag wel een artikel in de krant betreft corruptie, geen haan die er naar kraaide. Veder is het ook altijd ‘leuk’ om te vragen wat ze zouden zeggen als de buurman hun dochter een leuke baan in het gemeentehuis aanbied….

    Vandaag pas de blog van Hinko ontdekt toen ik wilde reageren op een reactie in El Pais. Het artikel ((http://deportes.elpais.com/deportes/2016/01/18/actualidad/1453102076_626101.html)) ging over de matchfixing in het tennis. Een van de reacties was dat de anglo Saksische landen altijd maar weer de Latijnse landen moeten hebben omdat er wordt gesuggereerd dat er Spanjaarden en argetijnen die nu in Melbourne spelen op de lijst staan. Maw weer zo’n Calimero reactie. ((Cuando los Anglo-Sajones buscan sobre corrupción y que “la gran mayoría” de los malos es “latina” o “eslava”, eso siempre quiere decir que el peor de todos ellos (y la otra “mayoría”) es Anglo-Sajona. Recordemos cuando echaban pestes de Indurain, Pantani y demás. Ellos ya sabían que tenían al maestre Armstrong e hicieron el máximo para esconderlo. Hoy van a por Contador porque tiene al increíble Hulk de la Bici, que no solo hace trampa con su cuerpo sino también con la bici (con motor!). Anglo-Sajones=fariseos!)) Ik wilde hem herinneren dat het wel de FBI is geweest die Armstrong van z’n voetstuk heeft laten vallen. En vragen of Fuentes Spaans was, 12-1 tegen Malta gewoon geluk was en of Delgado niet positief was in de Tour van 88. Nog nooit is er een reactie van mij gecensureerd behalve vandaag. En dat is dan nog El Pais….

    Enfin, zoekende naar Delgado kwam ik hier terecht. Leuke en juiste artikelen. Jammer dat je niet meer actief bent

    • Hoi Mark, Bedankt voor je leuke reactie. De voorbeelden die je noemt zijn inderdaad stuk voor stuk voorbeelden van dingen die fout zitten in de Spaanse samenleving. Aan de andere kant moeten we de positieve kanten van Spanje natuurlijk niet over hoofd zien: ik vind het een aangenaam land en vind Spanjaarden over het algemeen leuke mensen.

      Ja over de spaanse moraal wat betreft sport blijf ik me ook verbazen, de kop van Marca over Marta Dominguez vind ik typerend. Zolang ze maar vrij gesproken wordt is het goed, of ze de boel belazerd heeft maakt de spanjaarden eigenlijk niet uit. Dat verklaart ook de houding tegenover Delgado, Indurain, Contador en epo-topper Valverde. Zijn wij nederlanders dan anders? Ja dat denk ik wel want nederlanders willen altijd moraal beter zijn dan een ander (als we maar mooier voetballen is het best). Ben benieuwd wat er in nederland zou gebeuren als in het schaatsen een dopingschandaal losbarst. Wat dat is toch ook niet geloofwaardig?

      Groeten, en als ik de tijd vind heb ik zeker zin het bloggen weer op te pakken.

  4. Mark

    Hoi Hinko. Fijn te lezen dat je, zodra er tijd is, het bloggen weer wil oppakken. Ik lees dat je mijn bericht als redelijk negatief hebt opgevat. Dit is gelukkig niet het geval. Ik moet wel toegeven dat ik even ben losgegaan. Dit mede dankzij de primitieve PP houding van een groot deel van de bevolking in het onderontwikkelde deel van Spanje waar ik zit. Gelukkig weet ik heel goed dat dit niet representatief is voor geheel Spanje. Het is en blijft een prachtig land met voor het grootste deel hartelijke mensen, zeker als je ze een compliment geeft. Mooiste voorbeeld hiervan is bij het versieren van vrouwen (doe ik al 8 jaar niet, maar goed…) als je ze maar de exclusieve aandacht en (overdreven) complimenten geeft, is er een reeële kans dat ze met je mee gaat. Moet je natuurlijk wel uitkijken dat het geen posesieve, jaloerse ‘marimandona’ is die de hele dag pipas zit te eten (en uitspugen…) maar daar kom je dan weer snel genoeg achter hahahaha.

Geef een reactie

