Alicia Sánchez-Camacho heeft haar hersenpan gebotoxt

Komende zaterdag wordt er gestemd in Catalonië. Ondanks de economische crisis is de onafhankelijkheid van Catalonië het centrale thema van de verkiezingen geworden. De discussie kenmerkt zich door argumenten en schijnargumenten voor en tegen.

“Catalonië wordt een derdewereldland!” Is het belachelijkste nep-argument tot nu toe en komt op naam van de Partido Popular, die tegen afscheiding is. Zij vragen zich af of een onafhankelijk Catalonië lid kan blijven of kan worden van de Europese Unie. De PP verwijst naar een officieel antwoord van Prodi, de toenmalige voorzitter van de Europese Commissie, uit 2004. Volgens de PP zegt Prodi dat een land dat zich afscheid van een land dat lid is van de Europese Unie geen lid kan zijn van de Europese Unie en wordt het een derdewereldland. Derdewereldland, inderdaad. Angola, Ruanda, Cambodja en binnenkort Catalonië.

Een collega wees mij op een interview van lijsttrekster Alicia Sánchez-Camacho op de Catalaanse zender TV3. Dit is een vermakelijk en tenenkrommend fragment want het toont een van de typische trekjes van de Partido Popular: het liegen en volhouden van een leugen wanneer verder niemand er meer in gelooft. Het plaatje is een link, kijk naar het interview en lees lekker mee. Het wordt leuk na 8:14.

Link naar interview met Sanchez Camacho (Catalaans)

“Welles, er staat wèl derdewereldland”

Ik heb de dialoog vertaald. SC is Alicia Sánchez Camacho. XB is interviewer Xavier Bosch. Tekst in italic zijn opmerkingen van mijn kant.

SC: “…in het antwoord [van Prodi namens de Europese Commissie] staat het heel duidelijk: elk land in de huidige situatie waarvan een deel van het grondgebied zich afscheidt, belandt buiten de Europese Unie, buiten de verdragen en daarom zouden we in de situatie van een derdewereldland terecht komen.”

Let op hoe ze aan het einde van de zin ineens stopt met het citeren van de originele tekst en haar eigen invulling geeft: we zouden een derdewereldland worden. Ze weet zelf deksels goed dat er geen derdewereldland staat, anders had ze het citaat wel afgemaakt.

Het gesprek komt niet ter zake totdat vanaf minuut 10:25 interviewer Bosch een geprint document erbij pakt.

XB: “Barroso, letterlijk uitgeschreven, er mist geen woord, spreekt op geen enkel moment van buitensluiting. Hij zegt: de juridische situatie is niet veranderd sinds 2004

SC: Precies

XB: omdat het verdrag van Lissabon geen enkele verandering heeft gebracht in de situatie

SC: Precies

XB: ik kan bevestigen dat de bedenkingen van de Europese Commissie over deze zaak, dezelfde blijven

SC: Precies. En dezelfde is degene die ik u net gezegd heb, die van 2004

Sánchez-Camacho ziet de bui al hangen en probeert het intiatief te krijgen.

XB: no

SC: elke- luister eens meneer Bosch, dat zal uw mening zijn, u interviewt mij,

Dit is een interessant punt dat je vaak ziet bij interviews met iemand van de PP: zij geloven werkelijk dat interviews er alleen zijn om hen vrijuit te laten spreken. Ze zien het als onbeleefd als de journalist ze tegenspreekt (zie mijn stuk over Ana Pastor)

XB: Nee, dat is geen mening

SC: Ik geef u de mening van de Partido Popular. Ik waardeer uw mening bijzonder

XB: prima

Hier begint Sánchez-Camacho aan een nieuwe taktiek: tijdrekken. Ze hoopt dat de interviewer zal overgaan op een nieuw onderwerp want hij heeft maar weinig tijd, en misschien krijgt ze een geniale ingeving waarmee ze zich eruit wurmt.

SC: maar u zult begrijpen dat wat het verdrag zegt en wat de resolutie uit 2004 zegt, ìs wat u net heb gezegd, en die is wat hij is en ik herhaal, van de vier vragen [die gesteld werden aan Prodi] de derde en vierde zeggen dat elk land dat zich afscheid van een land binnen de EU, buiten Europa valt. En bovendien, en dat is de situatie, waarin meneer Barroso nogmaals bevestigt en nogmaals zegt dat dit de jurisprudentie is.

Presentator Xavier Bosch toont de orginele tekst: nergens is sprake van derde wereld.

XB: u doet uw werk goed u probeert de samenleving in orde te krijgen, ik doe het mijne en dat is de waarheid uitleggen, en hier in mijn hand. (hij toont een print van de tekst van Prodi uit het officiële blad van de Europese Unie)

SC: ik dacht u mij interviewde

XB: ja natuurlijk

SC: Ik dacht niet dat het een confrontatie was tussen ons twee

XB: Nee, dat is het niet, helemaal

SC: Nee, nee, en ik ben bereid en bovendien blij dat te doen, maakt u zich geen zorgen.

XB: Ik ook, maar het is geen confrontatie.

SC: daar lijkt het wel op.

Let op hoe Sánchez-Camacho in het bovenstaande (en de rest van het interview) niet haar toevlucht neemt tot vrouwelijke charme. Die heeft ze namelijk niet.

XB: u hebt net geciteerd uit het officiële blad van de Europese Unie

SC: Ja

XB: en u zegt, en u heeft dat vandaag weer herhaald, dat dat het heeft over “derde wereld”

SC: Ja

XB: u heeft gezegd, concreet, in andere woorden dat een nieuwe onafhankelijke regio zou kunnen, vanwege die onafhankelijkheid, uitlopen op een derdewereldland.

SC: Precies, precies

XB: In het atwoord staat nergens “derde wereld”

SC: jawel, jawel

XB: in anderw woorden -dit is het officiële blad van de europese Unie

SC: jawel, jawel, ik…

XB: een nieuwe onafhankelijke regio zou vanwege die onafhankelijkheid een “derde staat” worden in relatie met de Europese Unie. Een derde land, derdewereld staat nergens.

Voor het gemak heb ik het originele, engelstalige, antwoord van Prodi er maar even bijgezocht: “…a newly independent region would, by the fact of its independence, become a third country with respect to the Union and the treaties would, from the day of its independence, not apply anymore on its territory.”

answer prodi

Prodi zwart op wit.

“Third” in “third country”, wordt hier gebruikt in een betekenis die gelijk is aan “third party” wat betekent: “independent or additional person or group”  In dit geval dus een “onafhankelijk land.” Klinkt logisch: een land dat zich afsplitst van een EU-land, wordt beschouwd als een onafhankelijk land van buiten de EU.

Hoe de Partido Popular hier “derdewereldland” van weet te maken is mij een raadsel, maar het klinkt natuurlijk wel lekker in hun straatje: de Catalanen bang maken dat ze een derdewereldland worden als ze zich afscheiden. Ondanks dat het er aantoonbaar niet staat, volhardt Alicia Sánchez-Camacho in haar leugen. Ze heeft geen enkel argument kunnen verzinnen dus begint ze een welles-nietesje:

“Ik laat u mijn derdewerelddocument zien wanneer u maar wilt…”

SC: Ik heb, ik heb mijn document met derdewereld en dat kom ik u laten zien wanneer u maar wilt.

De interviewer trapt er niet. Als hij zou zeggen “Ok”, zou het onderwerp ten einde zijn: SC: “Mooi, ik ben blij dat dat is opgelost. Wat wilde u verder vragen?” Maar interviewer Bosch reageert niet. Hij wil zijn punt nog maken, want hij staat sterk.

SC: En daarom is het- de letterlijke transcriptie die ons het ministerie van buitenlandse zaken heeft toegestuurd en dat voorkomt tussen de officiële staatsdocumenten.

XB: Zou het ministerie u een lichtelijk gemanipuleerd document kunnen hebben gestuurd?

SC: Nee, nee, het is het officiële document. Absoluut.

XB: dit ook.

SC: en dat van mij ook.

“Het document van de Europese Unie zegt twee verschillende dingen..?”

XB (Ironisch. Lacht hij haar echt uit?): het officiële blad van de Europese Unie zegt twee verschillende dingen.

SC: ik zeg u ook dat het mijne ook het officiële document van de Europese Unie is. Lekker puh!

Alicia Sánchez-Camacho, de lijsttrekster voor de PP in Catalonië gaat hier af als een gieter. Het is genant hoe ze als een vervelend kind blijft volhouden dat ze wel gelijk heeft. Ze heeft er duidelijk problemen mee de waarheid onder ogen te zien. Dat verbaast me dan weer niet, want wie haar uiterlijk ziet -en ik weet, je mag mensen niet beoordelen op hun uiterlijk, maar in dit geval gaat het niet om natuurlijk uiterlijk maar juist om ingrepen waar zij voor gekozen heeft- ik zei dus: als je haar uiterlijk ziet, weet je meteen dat ze de werkelijkheid het liefst ontkent.

Wat ik niet begrijp is waarom er door de PP zo´n punt wordt gemaakt van dat “derdewereldland”. Er zijn voldoende goede argumenten te verzinnen tegen de onafhankelijkheid van Catalonië dus waarom zou je je geloofwaardigheid verliezen met een belachelijk nep-argument? Want  iedereen met een beetje gezond verstand begrijpt dat het volslagen onzin is dat een land ineens een derdewereldland wordt. “Derdewereldland” is een economische aanduiding. Het is absurd om te doen alsof de Europese Unie bepaalt dat Catalonië na haar onafhankelijkheid een derdewereldland is. Misschien weet Sánchez-Camacho niet goed wat een derdewereldland is en vond ze het wel lekker klinken? Heeft ze per ongeluk ook haar hersenen weggebotoxt?

Want ga maar na: als de visie van de PP klopt en de Europese Unie kan bepalen of een land tot de eerste of derde wereld behoort, kan het dus ook bepalen dat een derdewereldland ineens een eerste wereldland is. De Europse Unie roept gewoon Afrika uit tot eerste wereld en opgelost is het armoedeprobleem! Als Alicia dat nou even regelt dan heeft ze eindelijk eens een nuttige plooi rechtgetrokken en kan ze daarna misschien eens lachen.

  1. Allard Nater

    Dit gebeuren doet mij denken aan Benghazi in het tweede debat tussen Obama en Romney. Ik ben van mening dat Catalunya beter af is als autonome regio binnen Spanje. Onafhankelijkheid .. dat roept de Legia Norte, Vlaamse nationalisten en Wilders m.b.t. Europa. Maar de werkelijkheid verdraaien en manipuleren om een punt te maken, dat is verwerpelijk. Ik vermoed dat de separatisten met het idee spelen Catalunya, als een tweede Zwitserland. Maar die vergelijking gaat mank. Alleen al als FC Barcelona mag gaan spelen in de eigen Catalaanse competitie.. Zelfs Valencia zag ik vandaag is niet echt “Catalunya”. Maar het gaat alleen over geld. In de documentaire “A un minuto dado” zie je wel de Catalaanse “onzin” terug.. steeds maar dat gebabbel over Franco en de 0-5 met Cruyff. Catalanen moeten eens normaal doen en zich net als Friesen gedragen. Castelaans of Spaans wordt op de middelbare school vervangen door Frans. Catalanen vinden het normaal om in Galizia Catalaans te spreken bij de receptie van een hotel. Kom als Fries naar A’dam en babbel Fries… Maar 90% van de Catalanen is niet uit op onafhankelijkheid. Maar het gaat om soladariteit.. Duitsland, Nederland, Finland met Griekenland binnen de Europese Unie. Het probleem is dat er geld door de lokale overheid en de federale overheid over de balk is gesmeten. Dan komt politiek oportunisme die “Madrid” als het kwaad ziet. De Xunta in Galicie, de regering van Catalunya en de federale overheid hebben allemaal schuld.. caixas/cajas.. meer dan 100 miljard euro Europees geld is verspild aan onzinnige infrastrutuur en bouwprojecten, gedeelte weg door corruptie. In Griekenland verbranden ze Merkel en zeggen dat de nazi’s weer terug zijn .. in Catalunya schreeuwen ze dat de dictatuur van Franco uit Madrid weer terug is ( in Egypte zeggen ze nu dat Morsi de nieuwe Moubarrak is). Uit alles spreekt een vrij eenzijdig en gesimplificeerd beeld van de werkelijkheid. Galizia, Euskadi, Catalunya, Andalusia en Castilia = Spanje. Catalunya moet zijn zegenen tellen en al wat ze gekregen hebben de laatste 30 jaar, mede dankzij de EU, daarnaast moeten ze serieus hun eigen regering bezien. Er zijn altijd splinters in het oog van een ander, maar ook balken in je eigen oog.

  2. Allard Nater

    Mijn vader zei al: “Spain is different”, hij citeerde Seve Ballesteros. Een geniale golfer, die helaas te vroeg is gestorven. Maar het citaat zat vol cynisme. Mijn vrienden zeiden me al: “Geen grappen proberen uit te halen met La Guardia Civil. Dat klopt wel, kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Het is niet voor niets dat de Guardia in Galizia “import” is. Die komen niet uit de streek, de haat tegen deze “hijos de puta” zit heel diep. Daar zijn genoeg redenen voor, maar de kern is Franco. Nog steeds drinken ze gezellig wijntje tijdens diensttijd met een tapa erbij, maar ik denk dat ze nu wel betalen. Vroeger was het gewoon maffia. Op zich helder en prima, mijn opa had wat drank in de bodega. Konden ze beetje opwarmen en geen boef die kwam inbreken. Jaren later hadden we een minister op vakantie op bezoek, sturen ze je paar jaar lang geen rekening voor watergebruik. Hmmz, je weet het niet, maar vreemd is het wel. Mijn opa was halverwege Straatsburg tegen landonteigening.. “Is dit een rechtsstaat?”. Dat is een goede vraag. Ik heb een geestig boek gelezen: “Sobre las malas costrumbres espanoles” .. Zal wel nooit vertaald zijn, maar waar. Waar zijn wetten voor? Duitsers zeggen daar moet je ruim binnen blijven, Zwitsers proberen er precies op te lopen, Spanjaarden vinden het een leuk idee om ze te overtreden. RENFE .. altijd te laat enzo, maar er is een oplossing! Sta je ruim een uur in de Talgo in the middle of nowhere stil. Dan is hij is wel op tijd, maar dat zou hier in Nederland toch slecht vallen. Ik heb eens de Talgo in Burgos gepakt 14:34 ofzo, maar als je die mist.. Morgen komt hij weer langs. Er zijn 2 Talgos: Vigo – Barcelona en v.v. , die rijden om 7:30 ’s morgens weg en 14 uur later ben je aan de andere kant van het Iberische schiereiland. Ik had al een stukje uit de NRC over de AVE gedeeld, maar BCN-MAD.. die verbinding is prima. Op Barajas telde ik 40-60 dagelijkse vluchten. De rest is onzin, in reportage uit Griekenland kun je precies zien wat de toekomst gaat brengen. In Spanje rondwandelen is als de Comedia Divina.. Wel leuk en geestig, maar als je realiseert dat het de werkelijkheid is voor vrienden dan wordt het wrang en zuur. Wat opvallend is en de meeste NL’ers ontgaat.. In MARCA, de sportkrant, staat verslag van een wedstrijd.. 2-0 zus en zo Arbitro: Ramon Garcia (Andalucia), typisch Spanje. Alsof in het AD staat PSV-Feyenoord – scheidsrechter: Wegereef (Achterhoek) ofzo. Er zit hier veel achter. Iedereen begrijpt wel enigzins dat je geen NL’se scheidsrechter kunt hebben bij NL-Duitsland. Maar in Spanje gaat dat wel verder dan dat. Het geneuzel kent in Spanje geen einde.. Ik ben Rias Baixas en fan van Celta de Vigo, maar de haat tegen Deportivo is groot. Nog een voorbeeld.. Ik zat met jongeren uit California – USA op de trein. Beetje drinken en babbelen tussen Paris en Hendaye. “You should visit us!”.. Okay, give me your adress and I’ll see you when I am in the USA… Stilte.. aardig zijn en gezellig babbelen is iets anders dan concreet iets menen. Mjah, ik vond het oppervlakkig en met een Spaanse vriend had ik het er later over. Die zei: “Ja, dat is net als de mensen in Andalucia”. Spanje is echt een feest met fantastische paradores, stranden en cuisine.. Maar als je er woont / langer verblijft dan wordt je er wel flauw van. Als Nederlander moet je dan de knop omzetten en “go with the flow”. Als Nederlander Don Quijote spelen tegen de molens schiet niet op, “Spain is different”.

  3. Allard Nater

    Er zit een wereld verschil tussen in Spanje vakantie vieren en er leven. Ik ben er mijn portomonaie kwijt geraakt.. Dan ziet alles er heel anders uit. In Nederland heb ik het nooit gedaan, maar daar schopte ik tegen die belachelijke hoge stoeptegels.. Dan denk je van alles en niets.. Dit is niet het land van melk en honing, dat is wel zeker. Hier is het 16 graden en hoef ik geen jas aan, maar ik wil thuis in de sneeuw zitten! De Spaanse werkelijkheid breekt pas door als je er vrienden hebt. Strand, bier en lekkere dames.. De andere kant is baksteen en vuilnis.. werkloosheid. Een tegenstelling die hard aankomt, want natuurlijk kun je Spanje zien als parador en jamon serano eten (pato negra). Ik heb een berg percebes gegeten, maar echte pijn is nabij. The pavement waar je vrolijk over wandelt is het huis van een ander. Dan ga je denken en denken.. Klopt dit wel? Nee, dat doet het niet, Als je met centjes van je pensioen komt en in het zwembad gaat liggen, dan is alles prima. Ga je naar Spanje als werkloze, dan lig je vrij snel op de stoep te slapen.

    Over de stoeptegels, die zijn erg hoog. Maar met centjes op zak wandel je er vrolijk overheen, dan denk je dat is anders.. Dat is typisch voyeurisme.. Maar Spanje is meer, veel meer dan een corupte bende, de mensen zijn 100% gastvrij en open. Helaas leven ze onder een corupte overheid en PSOE of PP, het is allemaal dezelfde ellende.

  4. Margriet

    Ha Hinko,
    Ik heb een vriend die jouw observaties vast leuk vindt. Hoe stuur ik dit aan hem door? Ik lees het nu via linkedin. Misschien als je mij mailt? Of kan hij jou volgen?

  5. Pingback: l´Endemà (deel1): Eindelijk een positief verhaal over Catalaanse onafhankelijkheid | geenwoordspaans

Geef een reactie

