Vergelijking The Voice of Holland versus La Voz – de jury

Het eerste seizoen van talentenprogramma La Voz is voorbij. “Eindelijk eens een origineel, Spaans programma”, zei een vriend van me, maar het gaat hier natuurlijk om de Spaanse versie van The Voice of Holland (TVOH) van onze eigen John de Mol. TVOH is heeft wereldwijd succes. In landen waar redelijk Engels gesproken wordt, is de naam steevast The Voice of … Lekker internationaal en Big. Met Spaanse tongval zou dit klinken als De Boys of Espain wat meer wegheeft van homo-erotisch avondvertier dan van een talentshow en daarom heeft zender Telecinco -eigendom van Silvio Berlusconi die zelf een verdienstelijk zanger is- gekozen voor La Voz. Iedereen zal het format van het programma wel kennen, dus daar ga ik het hier verder niet over hebben. Het interessantst zijn natuurlijk de typisch Spaanse verschillen.

Op You Tube (“Youtoof” in het Spaans) staan geen filmpjes van La Voz, daar is blijkbaar deel van het commerciële corset van het programma. De enige filmpjes staan op de officiële La Voz website, en worden voorafgegaan door eeuwigdurende reclamespots. Een beetje commercie kost een boel geduld, helaas.

In Nederland begint het programma om een uurtje of half negen, in Spanje is dat om tien uur. Tot hoe laat het programma duurt weet bijna niemand. Tijdens de finale ben ik afgehaakt nadat om 1 uur ´s nachts de eerste van de 4 finalisten naar huis gestuurd werd. Waarschijnlijk ging het programma nog tot in de kleine uurtjes door. Tsja naar Telecinco kijken toch alleen maar lager opgeleiden en werklozen.

De jury´s

The Voice is een beroemde jury, kandidaten in de mix met veel reclame overgoten met een sausje van muziek. De zangers in de jury moeten het programma geloofwaardigheid geven en verder is het leuk als ze verschillende muziekstijlen hebben, zodat ze allemaal een eigen inbreng hebben met ieder hun eigen doelgroep. De laatste Nederlandse jury:

jury nl2

“Hee ze zitten verkeerd om” –Nee, ze zitten achterste voren, slimbo.

De Nederlandse jury is redelijk divers, al vissen Nick en Simon (wie is wie?) en Marco Borsato allebei in het vijvertje van de populaire nederlandstalige pop, Van Velzen probeert serieuzere muziek te maken, geloof ik, terwijl Trijntje Oosterhuis de geweldige zangeres is die in de jury natuurlijk niet mag ontbreken.

jurado esp1

De Spaanse jury. Vlnr: Melendi, Malú, Rosario, David Bisbál

Ik stel ze even voor: De Spaanse juryleden zijn stuk voor stuk ervaren artiesten. In Nederland bestaat een duidelijke scheiding tussen artiesten die in het Engels zingen en anderen die nederlandstalig zingen, in Spanje niet want iedereen zingt in het Spaans. Behalve de muziekstijl is in Spanje de Tierra, de regio waar iemand vandaan komt van belang voor de diversiteit. Waar in Nederland de hele jury het woord Randstad op hun voorhoofd heeft staan, is dat in Spanje onmogelijk: neem teveel artiesten uit dezelfde stad en de rest van het land kijkt niet.

Melendi

Lekker nummertje wel. Melendi is in 1979 geboren in Oviedo in heet noordelijke Asturias en werd in 2003 bekend met zijn cd Sin Noticias de Holanda met de hit Mi rumbita pa tus pies (Mijn rumba voor jouw voeten).  Zijn muziek is een populaire mix van rumba, pop en rock met Spaanse invloeden. Op mij maakt hij in het programma een dommige indruk, maar misschien is dat gewoon een image. Hij heeft zo weinig te melden, ze hadden hem beter Ellendi genoemd.

Malú

De zangeres met de vette stem uit de Spaanse jury. Malú is in 1982 geboren in Madrid maar is een echte Andalusische met flamenco in haar bloed. Ze was 16 toen ze met hulp van haar oom, een bekende gitarist, en haar flamenco zingende vader, bekend werd met het nummer Aprendíz en sindsdien is ze met haar spaanstalige popmuziek populair gebleven. Malú lijkt als jurylid degene die het meest zoekt naar manieren om de zangers in haar team beter te maken door soms zelfs een kritische opmerking te maken. Want kritiek is in La Voz bijna niet te horen, daar kom ik straks nog op terug.

Rosario

http://www.youtube.com/watch?v=d2mb6U1CiTU

Rosario Flores werd in 1963 geboren in Madrid in een muzikale zigeunerfamilie. Ze is de jongste dochter van rumbazanger Antonio González El Pescaílla en van wellicht de meest beroemde flamencozangeres ooit, Lola Flores. Haar moeder was behalve zangeres actrice, net als Rosario´s zus Lolita Flores en dochter Lola die onder andere te bewonderen is in Hable con Ella van Almodóvar. Maar laten we ons beperken tot Rosario in La Voz. Al probeert ze open te staan voor andere muziekstromen, het lukt haar niet haar passie voor Flamenco te verbloemen. In haar team leek ze daarom een duidelijke voorkeur te hebben voor Angélica, die echter in de halve finale sneuvelde tegen de latere nummer twee Jorge. Rosario´s bijdrage aan het vocabulair van La Voz beperkt zich tot “tienes un vozarrón” (Je hebt een geweldige stem) en “Ole, ole, ole” (ook op de achtergrond te horen terwijl een kandidaat goed zingt).

David Bisbal

Komt bekend voor toch, dit nummertje? David hoorde het origineel tijdens een concert van de Toppers en besloot er een spaanstalige hit van te maken. Of was het nou andersom? David Bisbal uit Almería is de Marco Borsato van Spanje die zelf in 2001 bekend werd door programma Operación Triunfo, een soort mix van Big Brother en de Soundmix Show. Bisbal is een superster van de wereldwijde spaanstalige muziek en ex meest sexy man van España. Tijdens de audiciones a ciegas –de blind editions- nodige hij spontaan de helft van de artiesten uit voor paellas van zijn moeder op het strand van Almería. Dat moet een megafeest geworden zijn.

In vergelijking met Nederland zijn de juryleden meer aan het woord, maar zeggen ze minder. Na elk optreden beperken de opmerkingen zich tot het prijzen van de geweldige artiesten die de kandidaten al zijn. Ja, maar als ze al zo goed waren, zouden ze niet aan een talentshow hoeven meedoen. Vertel ze dan wat ze kunnen verbeteren! Maar kritiek of opbouwende kritiek uiten tegen iemand wordt in de Spaanse cultuur gezien als zeer onbeschoft dus ontbreekt het hier het programma aan diepgang. Na kort de loftrompet over de zangers te steken, gaan de juryleden vooral over op het maken van amicale grapjes over elkaar. Het Spaanse karakter is duidelijk in hoe ze door elkaar heen praten. In Nederland leer je als kind dat je iemand anders moet laten uitpraten maar geen Spaans kind heeft dat ooit gehoord. Als jij wilt praten, praat je toch lekker? Voordeel is wel dat er ook niet van je wordt verwacht dat je luistert (maar vaak kan dat ook niet want je bent immers ondertussen ook zelf aan het woord).

In het vervolg gaan we de kandidaten eens vergelijken. Waar zingen ze beter: in Nederland of toch in Spanje?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: