Schreeuwen tegen de scheids, Hollandser bestaat niet -2

De discussie over moraal in het voetbal en of scheidsrechters in Nederland te pietluttig zijn, blijft Nederland bezig houden. Schoppen en schelden moet kunnen met de scheidsrechter als kop van jut. Hypocrisie en schijnargumenten ten top, zoals blijkt uit het uitstekende opiniestuk van Huub Bellemakers in de Volkskrant.

In december gaf ik mijn mening al: in geen enkel land wordt zoveel op de scheidsrechter gescholden als in Nederland. Natuurlijk, overal is kritiek, maar hier in Spanje gedraagt een speler of coach zich correct tegenover de scheids. Commentaar komt na de wedstrijd, zoals bijvoorbeeld Aitor Karanka deed afgelopen weekend.

Bij FC Barcelona gaan ze zelfs verder en wordt al sinds de periode dat Rijkaard er trainer was een gedragscode gevolgd waarbij geen kritiek wordt geleverd op de scheidsrechter. De scheidsrechter doet zijn best en wij doen ons best om beter te voetballen, is de boodschap.

Guardiola na 45 seconden: “De mensen hoeven zich niet druk te maken. Als we tien punten achter staan op de leider is dat niet de schuld van de arbitrage…”

Voetballend Nederland kan nog veel leren van FC Barcelona, en dan heb ik hiet alleen over het voetbal.

Barcelona zoekt schuld bij zichzelf

 

Later toegevoegd: Twee dagen nadat ik bovenstaand stukje schreef, verloor Barcelona met 2-0 van AC Milan. Het eerste doelpunt werd gescoord na een duidelijke handbal van Milan verdediger Zapata, die door de scheidsrechter niet was waargenomen. De reactie van de Barcelona-spelers en coach laat nogmaals zien wat ik hierboven al beweerde.

 

  1. Johan

    Ik weet niet naar welke spaanse competitie deze schrijver kijkt maar de er wordt in geen enkel land zoveel gescholden naar de scheidrechter, geduwd, om kaarten gevraagd etc etc. als in de Primera Division!

  2. Hallo Johan, ik heb het niet over kaarten vragen en naaigedrag, dat ben ik met je eens. Maar schelden op de scheids? De enkele keer dat het gebeurt wordt er direct een kaart gegeven en dan hoor je afloop geen gezeur over die kaart. Als er volgens jou vaak op de scehids gescholden wordt, ben ik benieuwd naar een voorbeeld (en dan geen Mourinho want ik denk dat je het met me eens bent dat dat een gevalletje apart is).

Geef een reactie

