Calatrava – De ster-architect van de Spaanse crisis

De Spaanse architect Santiago Calatrava is één van de meest prestigieuze architecten ter wereld. Overal is hij bekend om zijn flamboyante bruggen of stations en daarom pronken zichzelf respecterende steden graag met een bouwwerk van zijn hand. Buenos Aires, New York, Hoofddorp… Maar wie iets verder kijkt dan de bombastische pracht en praal ontdekt dat Calatrava zo omstreden is, dat je je afvraagt waarom hij überhaupt nog opdrachten krijgt. Zijn dure projecten vallen steevast duurder uit dan gepland (waardoor hij meer verdient want hij pakt een percentage!), vertonen technische mankementen en zijn bovendien gevangen in corruptie en vriendjespolitiek.

valenciacalatrava_01a

Doet u mij maar een musuempje met wat onbruikbare concertzalen en een sportcentrum met lekkend dak. Wat 150 miljoen Euro zou kosten, kostte uiteindelijk 1,3 miljard!

De architect is een symbool voor alles wat Spanje in de huidige economische crisis heeft gestort.

Net als de corrupte politici die Spanje de afgelopen decennia hebben geleid, leek Calatrava lange tijd onaantastbaar: de opdrachten stroomden binnen en al waren er klachten, financieel deden die hem niets. Daar is verandering in gekomen nu opdrachtgevers in Venetië, Oviedo en het Baskenland Calatrava voor de rechter hebben gedaagd voor wanprestaties.

La estructura de la sala principal del Palacio de Congresos, dañada tras el derrumbe.

Calatrava´s congresgebouw in Oviedo stortte al tijdens de bouw in.

De schade van Calatrava blijft niet beperkt tot Zuid-Europa; ook in Nederland (Maastricht en Hoofddorp) is Calatrava verantwoordelijk voor over de balk gesmeten belastingmiljoenen. Omdat nergens een volledige lijst te vinden blijkt van al Calatrava´s werken, inclusief schade en extra kosten, ben ik hier in al mijn optimisme aan begonnen. De lijst “Calatravadas” is inmiddels erg lang geworden. In dit blogartikel beschrijf ik alvast het project waarvoor Calatrava is aangeklaagd in Venetië.

Ponte della Costituzione – Venetië

De Ponte della Costituzione van Calatrava is de eerste brug in 125 jaar die in Venetië is gebouwd. Sinds het begin van de bouw was de brug omstreden en tegen de tijd dat hij in 2008 kon worden geopend, zat niemand er nog op te wachten. De bouw van de brug was namelijk enorm vertraagd en de kosten van het project waren op dat moment al drie keer hoger dan begroot. Bovendien paste de brug volgens veel critici niet zijn omgeving en belangrijker: de brug was niet toegankelijk voor invaliden. Die moesten maar een bootje nemen. Het was daarom voor het eerst in de geschiedenis van Venetië dat de opening van een nieuwe brug niet groots werd gevierd.


Ponte della Costituzione

Ponte della Costituzione

Wat is het? Een brug over het Canal Grande in Venetië.
Kleur:
Wit en grijs
Begrootte kosten:
4 miljoen Euro
Uiteindelijke kosten:
Uiteenlopende bedragen worden genoemd: van 11,3 tot 20 miljoen Euro
Tekortkomingen:
Overschreiding budget. Verzakking. Niet toegankelijk voor invaliden. Blijvend extra onderhoud nodig.
Datum oplevering:
2008 (gepland 2003)

Calatrava zelf was “not amused” over het schrappen van de feestelijke opening van de brug waarbij zijn “vriend”, de Italiaanse president Giorgio Napolitano aanwezig zou zijn. Calatrava verschijnt namelijk graag in het openbaar in gezelschap van beroemde personen. Bovendien vindt hij dat je best kritiek kunt hebben op de bouw van de brug maar die kritiek kan je hem toch niet aanrekenen. De fouten en de hogere kosten zouden de schuld zijn van het bouwbedrijf, als architect is zijn verantwoordelijkheid enkel estetisch. Calatrava vergeet voor het gemak dat hij als architect fouten heeft gemaakt in het ontwerp, dat hij zelf de brug niet voldoende toegankelijk heeft gemaakt voor invaliden en dat hij bovendien als adviserend ingenieur betrokken is geweest bij het bouwen van de brug (Calatrava is behalve architect namelijk ook ingenieur).

Kortom: Volgens Calatrava verdiende Calatrava een glamoureuze openingsceremonie en zeker geen ondankbare rechtszaak zoals nu het geval is.

Ponte_della_Costituzione_Panoramafoto

De Ponte della Costituzione in volle glorie.

Ongelofelijke fouten

Inmiddels is het 2013 en de ontevredenheid is alleen maar toegenomen. De instantie die verantwoordelijk is voor de brug eist 1,78 miljoen Euro van architect Calatrava vanwege fouten in het ontwerp en tijdens het bouwen. Volgens de openbare aanklager Scarano is bij de brug sprake van een “ongelofelijke opeenvolging van fouten” die al begonnen in de eerste fases van het ontwerp.

Één van de grootste fouten is dat bij de ontwikkeling van de brug werd voorbijgegaan aan het effect van de drassige grond op de steunpunten van de brug, hierdoor liggen de uiteinden van de brug niet goed vast, een chronisch probleem dat continu in de gaten gehouden moet worden en waardoor de kosten van de brug elk jaar toenemen. Dit is Calatrava als architect natuurlijk aan te rekenen.

Tal van specialisten hebben geprobeerd voor de gemeente te redden wat er te redden valt. Eén van hen is architect Fernando de Simone, die het verzakken van de brug probeert te corrigeren. Volgens hem worden de problemen met de brug alleen maar groter als niet snel ingegrepen wordt. Het probleem is dat de hellingshoek van de brug te laag is voor de sompige Venetiaanse ondergrond waardoor de twee uiteinden van de brug langzaam uit elkaar geduwd worden. De brug lijkt te zijn ontworpen voor een rotsachtige ondergrond. Zoals bij Calatrava thuis in Valencia.

koffers en kapot glas

De treden op de brug hebben te lijden onder het gewicht van de koffers van de toeristen die de brug gebruiken. Dit jaar worden 14 treden vervangen voor een prijs van tussen 4000€ en 7000€ per stuk. De treden zijn namelijk allemaal van verschillend formaat en kunnen alleen met de hand worden gemaakt. De zoveelste financiële tegenvaller in dit project.

zitje voor gehandicapten 3

Professor Zonnebloem heeft een futuristische oplossing ontworpen voor de invaliden.

Wel is de brug toegankelijk gemaakt voor invaliden die één voor één kunnen plaatsnemen in een rode capsule die regelrecht uit een Kuifje-strip afkomstig lijkt. De capsule teletransporteert de invalide naar de overkant van het kanaal.

En zo kwam het allemaal toch nog goed…

 

Advertenties

Eén reactie

  1. Pingback: How to waste public money? Calatrava Towers: another example of Spanish mismanagement and political impunity (in English) | geenwoordspaans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: