l´Endema deel 3: Goed idee maar zo slecht gedaan

Deel drie in een serie over het gecrowdfundde documentaireproject van filmmaakster Isona Passola waarmee zij probeert haar steentje bij te dragen aan de Catalaanse onafhankelijkheid.

Het project voor de film l´Endemà is begonnen met een oproep op de website verkami.com. Aan de ene kant was ik blij dat er eindelijk op een positieve manier over de Catalaanse onafhankelijkheid werd gesproken.  Toch ergerde ik me toen al aan de fouten, onlogische redeneringen en over hoe slecht het plan doordacht was: Als je mensen gaat vragen om geld voor je project, wil je toch laten zien dat je er over hebt nagedacht en dat de informatie op je website betrouwbaar is? Je geeft toch geen geld aan iemand die niet eens een fatsoenlijk project kan formuleren? Blijkbaar wel.

Ik heb mijn twijfels over haar project op een rijtje gezet en ze in een e-mail (in het Catalaans om geen Catalunya-basher te lijken) voorgelegd aan documentairemaker Isona Passola. Ze heeft mijn e-mail niet direct beantwoord maar is op sommige punten nader ingegaan in artikelen die ze nadien op de website heeft geplaatst.

Ondanks dat blijft mijn ergernis bestaan: Hoe kan het dat het project vol fouten staat maar dat het alleen laaiend enthousiaste reacties krijgt? Is iedereen dan blind?

Catalonië verdient toch beter?

Voor wie zich ook zo vreselijk kan ergeren aan domheid die door niemand opgemerkt lijkt te worden, geef ik hier een opsomming van de ergste tekortkomingen in het project. Toegegeven, het is hier en daar een beetje miereneukerig, maar als je mensen vraagt om geld uit hun eigen portemonnee te geven zodat jij een film kan maken, moet je project gewoon kloppen. Punt.

Trailer: saaier dan tandpasta

Een bevlogen ervaren regisseur met een ideologische missie, dat zou een interessant stukje flim kunnen opleveren. Ik ren alvast naar de bioscoop voor een kaartje. De kwaliteit van de trailer verbaast mij daarom enorm. Die is werkelijk niet om aan te zien en zal nog geen hongerlijder overtuigen een brood te eten. -Dus laat dat bioscoopkaarje nog maar even zitten.

Zijn dit de beste acteurs die ze heeft kunnen vinden? Het deed mij hier een beetje aan denken.

Help! 1000 geldschieters spoorloos verdwenen!

In maart 2013 juicht Passola op haar oude website om 350.000€ opgehaald geld en 8000 geldschieters.

more information about contributors

Vervolgens besluit ze een nieuwe website te maken. Ze opent de site met 7000 geldschieters en 300.000€.

incorrect info abour contributors en crowdfunding

Nieuwe website: 7000 geldschieters en 300.000€

Dus eerst hadden er 8000 mensen geld geschonken en nu nog maar 7000? Ik heb het de productiemaatschappij gevraagd maar volgens hen is er niets aan de hand: Dat van die 7000 geldschieters was gewoon wat oude informatie die niet meer up-to-date was. En daar open je je website mee!?

Inmiddels is de website aangepast: het zijn nu 8100 geldschieters, maar het bedrag blijft 300.000€ Op een bijeenkomst in Sabadell in mei sprak Passola van 8700 geldschieters maar ja, ze kan haar website niet blijven updaten natuurlijk.

 

Crowdfunding record: leugentje om bestwil

incorrect info abour contributors en crowdfunding

“…Op dit moment is L´ENDEMÀ het meest succesvolle crowdfunding-project van Europa…” NOT!

Op diezelfde pagina-die-niet-up-to-date-is, noemt Passola gedurende lange tijd haar project met 300.000€ juichend het “meest succesvolle crowdfunding-project van Europa”. Dat is niet waar. Het Nederlandse journalistieke project De Correspondent bijvoorbeeld heeft in een week tijd meer dan 1,3 miljoen Euro opgehaald van 15.000 leden: Een veelvoud van de prestatie van Passola. Passola wist dit wel -ik heb haar er in mijn e-mail op gewezen- maar toch heeft ze haar niet-bestaande record lekker lang op de website laten staan. Dat is best te begrijpen: Het creëert een fijne buzz (Kijk eens hoe goed wij Catalanen zijn!) en er is toch niemand die het ooit gaat controleren (dacht ze).

kritiekloos artikel

“Het succes van de microfinancieringsoperatie van Isona Passola -europees record crowdfunding voor L´endemà, een documentaire die probeert uit te leggen hoe een onafhankelijk Catalonië zijn zal- laat een gezamelijke stemming zien die gevoed wordt door verwachting maar ook door ontevredenheid.”

Bovenstaande tekst is een voorbeeld van een artikel dat klakkeloos het crowdfunding record noemt. Passola op haar beurt neemt het artikel in zijn geheel over op haar website en corrigeert de onjuiste informatie niet.

Het blog TecnolONGia gaf in maart al aan dat dat crowdfunding-record niet klopte:

 tecnolongia

De schrijver van dit uitstekende artikel, Jaume Albaigès, verwijt de media dat ze de bron, een pagina op Verkami waar l´Endemà wordt genoemd als één van de vijf meest succesvolle film projecten, verkeerd citeren. Hij verwijst echter naar de verkeerde bron want, zoals we gezien hebben, was het Passola zelf die op haar website dit record claimde. Die claim is door verschillende media zonder controle overgenomen. We zijn nu half juli en inmiddels heeft ze de claim stilletjes verwijderd.

Passola liegt haar geldschieters voor in de hoop door een positieve buzz meer geld te krijgen.

Gepruts met cijfers

no pels convencuts

Zoals Passola hierboven schrijft, wordt de film gemaakt voor mensen die nog twijfelen of ze voor of tegen de onafhankelijkheid van Catalonië zijn. Passola denkt deze groep mensen te moeten beschrijven door eens flink met cijfers te goochelen. Waarom, als rekenen en logica niet je sterke kant zijn?

Einstein Passola splitst de groep twijfelaars in tweëen:

1: Mensen die nu voor onafhankelijkheid zouden stemmen, maar in de toekomst misschien van mening veranderen.

2: Mensen die nu al twijfelen.

1: Nu “voor” maar straks misschien toch tegen?

Capture 55% pel si

“Volgens onderzoek zou momenteel 55% van de Catalaanse bevolking stemmen voor onafhankelijkheid van Catalonië  (Waar haalt ze deze cijfers vandaan?) 15% van deze voor-stemmers zou kunnen terugkrabbelen wanneer de situatie politiek gecompliceerd wordt (Waarop baseert ze dit percentage?)  Het is daarom belangrijk deze onzekere stem sterkere argumenten te geven om “voor” te stemmen.”

2: Twijfelaars

Capture 12,5% dels indecisos

“Van de andere helft van de bevolking (dus de 45% die volgens Passola niet vóór stemmen) zou 20% tegen stemmen, en twijfelt 25% over wat ze zullen stemmen. De helft van hen (die 25%) zijn mensen die, hoewel ze niet expliciet voor onafhankelijkheid zijn, gewonnen zouden kunnen worden voor de goede zaak wanneer we een zeer democratische en eerlijke nieuwe staat maken door een duidelijke weg richting een eerlijker en samenhangender sociaal model (Ineens wordt Passola politiek en wil ze een hervorming van het politieke en economische stelsel. Hiermee denkt ze de stemmers over te halen, wat onzin is in een vrij conservatief Catalonië.).” 

Voor wie Passola´s cijfers nog volgt: van de twijfelaars (25% van de stemgerichtigden) denkt Passola de helft te kunnen winnen.  Maar je kunt toch sowieso verwachten dat de ene helft van de twijfelaars uiteindelijk vóór stemt en de ander helft tegen!? Daar heb je geen dure film voor nodig.

In cijfers ziet dat er als volgt uit:

De twijfelaars (25%) kunnen kiezen tussen voor of tegen. Je kunt dus verwachten dat de helft (12,5%) vóór gaat stemmen en de helft tegen (12,5%). In principe stemt dus al 12,5% van de twijfelaars voor “de goede zaak” zonder dat ze de propagandafilm hebben gezien. Toch is dit percentage het doel dat Passola zich stelt.

Als ze een verschil wil maken moet Passola zich tot doel stellen om de twijfelaars die tegen zouden stemmen te overtuigen om voor te stemmen. Als dat lukt bij de helft (dat is pas ambitieus!) stemt driekwart van de twijfelaars (18,75%) voor de onafhankelijkheid. Dàn kan ze zeggen dat haar film een verschil heeft gemaakt!

15+12,5 = 30

Capture 15+12,5 = 30%

“Uiteindelijk zijn die bijna 30% het percentage dat we nodig hebben om een meerderheid te halen die acceptabel is in de ogen van de internationale gemeenschap die het onafhankelijkheidsproces legitimiteit zou geven.”

Pippi Langkous Passola weet van geen ophouden: ze telt 15% ja-stemmers en 12,5% twijfelaars bij elkaar op en rond dit voor het gemak af op 30%. Goed zo, bij goede propaganda moet je de cijfers altijd in je voordeel duwen!

Passola doet er een mooi grafiekje bij: Het gearceerde kwart geeft de 30% (15%+12,5%) aan die volgens Passola overtuigd moeten worden.

Print

Hier had ze op de lagere school vast een goed cijfer voor gekregen, vooral dat gearceerde kwart (=25%) ziet er interessant uit. Is het zo moeilijk om 30% te arceren? Als je geen grafiek kan tekenen, doe dat dan ook niet. Muts.

En dan nog geld vragen ook!

Opgeteld

Passola maakt haar redenering niet af (werd het te moeilijk?), maar als ik met haar meereken, hoopt ze op het referendum 55% + 12,5% = 67,5% aan vóór-stemmers halen. Dat is toevallig! Dat is nèt een tweederde meerderheid 🙂 Volgens haar is dit percentage voldoende om de internationale gemeenschap te overtuigen, maar ze onderbouwt dit verder niet (het lijkt wel Intereconomia!).

Kortom: Haar film l´Endemá moet dus helpen om 2/3 vóór onafhankelijkheid te laten stemmen. Om dat te bereiken wil Passola dat de twijfelende kiezers (25%) en de niet geheel overtuigde ja-stemmers (15%) de film zien. Met een totaal van 3,7 miljoen stemgerechtigden komt 40% neer op 1,48 miljoen personen (ik tel dan dus niet de hardcore Catalunya-fans mee, die de film sowieso al gaan zien, de DVD bestellen en in archaïsche marktstallletjes de merchandise kopen). Een enorm aantal.

Hoeveel films sinds El Senyor dels Anells zijn nog door zoveel Catalanen gezien? Misschien herinneren zij zich nog de monoloog van Gollem die over de Catalaanse onanfhankelijkheid lijkt te gaan:

Geen idee wie “de twijfelaars” eigenlijk zijn

Capture indesisoc volen respostes

In een wat krakkemikkige zin (vanaf Els indecisos) legt Passola uit dat de inhoud van de film gericht moet zijn op de twijfelaars: “De twijfelaars die we hebben aangegeven als mogelijk publiek, willen antwoorden en als ze die bij de hand hebben (bedoelt ze “niet bij de hand hebben?), zullen ze die zoeken, daar kun je van overtuigd zijn en zal niet gericht zijn door de toon of de inhoud op de overtuigden (degenen die al overtuigd zijn van een onafhankelijk Catalonië).”

twijfelaar

Dat de film gericht is op de twijfelaars weten we nu wel (die 40% van de stemgerechtigden, zie de berekening hierboven). Maar wie zijn dat? Zijn zij jong of oud? Werken ze of zijn ze hun baan kwijtgeraakt door de crisis? Spreken ze Spaans of Catalaans? Wonen ze in de stad of juist op het platteland? Zijn het vooral mannen of vrouwen? Zijn ze van Catalaanse afkomst of komt hun familie van elders? Wat zijn hun politieke denkbeelden?

Passola gaat aan al deze vragen voorbij waardoor het goed mogelijk is dat haar film uiteindelijk niet aansluit op de interesse van degenen die hem moeten zien. Met een film voor bejaarden bereik je geen jong publiek.

Bijna nergens te zien

Passola wil de mening van anderhalf miljoen mensen beïnvloeden. Dat vraagt natuurlijk om een ijzersterk marketingconcept. Als de film uitkomt zal die overal zijn. Je kunt niet om de Endemà-tsunami heen. Maar gaat dat ook gebeuren?

Capture on es veura

In haar blog (zie hierboven) zegt Passola dat het de bedoeling is dat de film te zien zal zijn in enkele bioscopen net als haar eerdere documentaire  “Cataluña/Espanya” die vier maanden in een paar bioscopen heeft gedraaid en die een publiek trok dat –volgens haar–  niet per sé pro-Catalonië was. Bovendien is ze zelf met de documentaire de hort op gegaan naar symposia en bijeenkomsten in buurtcentra, scholen etcetera. De DVD werd verkocht bij de krant El Periodico en de documentaire is te zien geweest op de Catalaanse televisiezender TV3.

IsonaPassolaConferencia

Passola op een symposium in debat met twijfelaars? De Catalaanse vlag zegt me van niet…

Allemaal leuk een aardig maar als die hele onafhankelijkheid je weinig interesseert, ga je liever naar een film van Will Smith, koop je geen DVD van l´Endemà en ga je al helemaal niet op een oncomfortabel stoeltje luisteren naar een symposium in een bejaardentehuis.

Dat wordt dus knallen op internet! Toch?

Kan een positief en ambitieus project met beperkte financiële middelen toch een succes worden? Ja natuurlijk, dankzij internet!

Capture por internet

Het enige wat Passola over internet meldt is dat donateurs met een speciale code de film kunnen streamen gedurende 24 of 72 uur. Alleen betalende klanten mogen de film zien? Typisch Catalaans, zouden ze in Madrid zeggen.

Wat wil Passola nou eigenlijk?

Heeft Passola nou een missie of wil ze eigenlijk gewoon geld verdienen aan een film die haar weinig gekost heeft? Als je probeert 40% van de stemgerechtigden te bereiken zorg je toch dat de film overal en altijd GRATIS te zien is!?

email_before_the_internet_comic

Voor Passola is het internet vooral een bedreiging van de oude vertrouwde filmindustrie. Ze draait haar films waarschijnlijk ook het liefst in zwart-wit. De mogelijkheden van nieuwe communicatiemedia ziet ze over het hoofd. In het huidige mediatijdperk dienen sociale media en speciale apps voor telefoons en tablets vanaf het begin deel uit te maken van het concept. Het project van Passola laat dit enorme potentieel ongebruikt liggen.

Alleen dat is al reden genoeg om het filmproject niet serieus te nemen.

 

Mijn voorspelling:

De film wordt gemaakt en zal in enkele bioscopen en in buurtcentra te zien zijn. De zalen zitten vol fervente voorstanders van de Catalaanse onafhankelijkheid dus de pro-Catalaanse media zullen spreken van een succes. De voorstanders van onafhankelijkheid en vooral zij die geld hebben gegeven voor dit project  (hun naam in de aftiteling van de film bewijst voor eeuwig dat zij goede Catalanen waren!)  kloppen elkaar trots op de schouders: wat hebben ze die tegenstemmers een poepie laten ruiken! In werkelijkheid is de film niet meer dan een preek voor eigen parochie, een soort “Prutsers voor Prutsers”. Deze voorstanders van Catalaanse onafhankelijkheid stemden toch al voor onafhankelijkheid dus hun sterkere overtuiging levert geen enkele extra stem op.

De film bereikt enkel personen die toch al voor onafhankelikheid waren. De invloed op de uitslag van het referendum is nul.

Hopelijk toont Passola mijn ongelijk aan.

Advertenties

Eén reactie

  1. dm

    hahaha, ..beetje voor je neus uit lullen, goeiekope prutsfilm maken, kritiek wegwuiven, maar lekker centjes overhouden en daar was het nou juist net om te doen.. 😀

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: